lunes, 7 de junio de 2010

Nova Llei 20/2009 de prevenció i control ambiental en les activitats

  
Medi-Ambient
Cargado originalmente por Sean Needham

 

El proper dia 8 de juny el CETILL ha organitzat una Jornada Tècnica sobre la nova llei de prevenció i control ambiental de les activitat, que es veurà complementada amb una altra Jornada Tècnica prevista pel dia 22 de juny sobre El procediment d'autorització d'una activitat. Llei 20/2009 de prevenció i control ambiental en les activitats i altra legislació aplicable.

Es comença així a introduïr quines han de ser les noves premises d'una nova Llei procedimental que canviarà de forma substancial la tramitació de les llicències d'activitats a Catalunya.

El DOGC d’11 de desembre de 2009 ha publicat la Llei 20/2009, de 4 de desembre, sobre prevenció i control ambiental de les activitats, aprovada pel Parlament de Catalunya en la sessió de 19 de novembre de 2009, amb la què s’ha volgut resoldre l’alt nivell d’intervenció de la Llei 3/1998, d’intervenció integral de l’Administració ambiental, en vigor des de l’any 1999.

La nova Llei fa una adaptació jurídica, una racionalització i simplificació dels procediments i una correcció de les determinacions que ha generat la complexitat de la Llei 3/1998 esmentada. Tot això, de conformitat amb el Pla de Govern 2007-2010 i amb les mesures de l’Acord de Govern de juny de 2007 sobre facilitació dels tràmits a l’activitat econòmica i empresarial i la simplificació de la seva relació amb l’Administració, i també amb l’adaptació a les polítiques de la Unió Europea encaminades a facilitar els tràmits de l’activitat econòmica i la lliure prestació de serveis.

Aquesta Llei comporta simplificar els procediments o implantar mesures de racionalització i major eficàcia a la pràctica totalitat de les activitats, ja que la majoria queden subjectes al règim de comunicació. L’anomenat règim de comunicació, destinat a les empreses amb poca o mitjana incidència ambiental, consisteix en el fet que la persona responsable de la nova activitat comunica a l’Administració que compleix tots els requisits i pot començar l’activitat pel que fa a l’àmbit ambiental, tot i que l’Administració pot retirar-li el permís si constata que no compleix algun dels requisits. Els titulars i els tècnics són els responsables del seu funcionament. S’estima que unes 183.000 activitats (un 70%) es podran posar en marxa sense que abans l’Administració hagi hagut de comprovar que compleixen totes les mesures de prevenció o reducció de la contaminació.

D’altra banda, la Llei implanta la tramitació telemàtica de les autoritzacions i llicències ambientals per fer més eficients aquests procediments.
Tots aquests factors han d’aportar una major eficiència i menors costos administratius i de temps de dedicació associats al medi ambient, que han de beneficiar especialment la petita i mitjana empresa amb poca incidència ambiental. Es calcula que el cost administratiu que suporten les empreses a Catalunya es reduirà un 5,38%, uns 178 milions d’euros.

Però, juntament amb els reptes de simplificació i racionalització, la Llei ha de respondre prioritàriament a altres objectius, i garantir que la simplificació administrativa en cap cas comporti la reducció dels requeriments mediambientals exigibles a les empreses; un equilibri entre els drets de participació i informació per part dels interessats en les activitats amb incidència ambiental i social i el principi de simplificació; i el respecte a l’àmbit competencial de l’Administració municipal en matèries de la seva plena competència.
Els règims d’intervenció que estableix la Llei són 5:

· Autorització ambiental: s’aplica a activitats amb alta o molt alta incidència ambiental. Està subjecta a la normativa comunitària i inclou la Declaració d’impacte ambiental. És competència de la Generalitat.
· Declaració d’impacte ambiental amb una autorització sectorial: per a algunes activitats, l’avaluació ambiental s’integra en l’autorització sectorial, com és el cas de l’activitat minera i l’energia eòlica i fotovoltaica. Sense autorització ambiental.
· Llicència ambiental: s’aplica a activitats amb incidència ambiental mitjana. És competència dels ajuntaments.
· Comunicació: s’aplica a activitats amb baixa incidència ambiental. El control de l’activitat és a posteriori. Es comunica l’inici de l’activitat als ajuntaments.
· Intervenció ambiental integrada en la llicència de la Llei d’espectacles públics i activitats recreatives. Sense llicència ambiental.

L’esmentada Llei entrarà en vigor als vuit mesos de la seva publicació en el DOGC


font: CAMB

No hay comentarios:

Publicar un comentario